Kwestia (nie)postu w okresie Świętej Pięćdziesiątnicy

Po długim okresie postu nadchodzi dzień Paschy i Tydzień Paschalny (vel Światły Tydzień), i wtedy jest oczywistym, że postu w chrześcijańskim świecie nie ma, jak długi i szeroki.

Ale jak wygląda (nie)post w okresie Świętej Pięćdziesiątnicy, tj. od Paschy do Zesłania Świętego Ducha?

Tradycje antiocheńska (a za tym arabska, aramejska i indyjska), aleksandryjska (czyli egipska, a za tym etiopska i erytrejska) i ormiańska wyraźnie mówią, że postu nie ma w środy i piątki całego okresu Pięćdziesiątnicy. Dlaczego? Odpowiedź jest oczywista: to czas największego tryumfu oraz radości Cerkwi i Jej wiernych, a Chrystus Oblubieniec jest z nami. 13100937_10153360531321548_8674310281361352220_n

Tradycja zachodnia tego nie praktykuje, tzn. zachowuje post w piątki, a pojedynczy tradycjonaliści i w środy, jak w przeciągu całego roku; co więcej, ma dzień postu ścisłego przed świętem Zesłania Świętego Ducha – przynajmniej według wcześniejszych reguł, co zachowują łacińscy konserwatyści.

Zatem, pozostaje kwestia tradycji bizantyjskiej poza Antiochią i Aleksandrią. Sprawa jest skomplikowana, bo zależy to nie tyle od Cerkwi lokalnej, co nawet od regionu. Mnichom pozwala się na rybę w środy i piątki, o mięsie nic nie ma, bo tego przecież w ogóle nie spożywają – ale, skoro nawet mnisi mogą w okresie tych Świętych Pięćdziesięciu Dni jeść rybę w środy i piątki, czyli dni tradycyjnie postne, dlaczego świeccy nie mogliby jeść mięsa?…

Bo tu też pojawia się kwestia tego, jak świeccy poszczą w zwykłe środy i piątki – normalnie, powinni nie spożywać w te dni nie tylko mięsa, lecz także nabiału, a poza okresem zimowym – również ryby. Ale nie oszukujmy się, dużo osób (oprócz świeżynek konwertujących na Zachodzie, i tych ortodoksów „od kołyski” może gdzieniegdzie na Południu, gdzie jest inny klimat), ogranicza się „tylko” do braku mięsa w te dni. Gdyby jednak trzymać się reguł, to rzeczywiście, świeccy odczuliby środy i piątki tych 50 dni jako rzeczywistą „odwilż” względem czasu zwykłego.

W Serbii trwają dyskusje na ten temat – bowiem trwa odnowa liturgiczna i nie tylko, powrót do lokalnego (czyli serbskiego) wydania prawosławia, po dekadach komunizmu, a wcześniej przeniknięcia pewnych elementów rosyjskich. Niewątpliwie, daje się wszystkim dyspensę od postu na dzień św. Jerzego Zwycięzcy, jeśliby ten przypadał w środę lub piątek. Rodziny obchodzące jako swoją Slavę dzień św. Marka zapewne mają podobnie. Bywa też gdzieniegdzie, także poza Serbią, że postu nie ma właśnie na św. Jerzego, w środę Przepołowienia Pięćdziesiątnicy (czyli 25 dzień po Passze) oraz w środę oddania Paschy (czyli 39 dzień po Wielkanocy, wigilia święta Wniebowstąpienia).

Osobiście nie mam wątpliwości, że skoro większość Tradycji wschodnich, i to najstarszych, mówi wyraźnie o braku postu w okresie całej Pięćdziesiątnicy, to warto się tego trzymać; jednak rozumiem, jak kogoś dręczą rozterki.

12742177_10153454669545847_2177932370485161593_n.jpg

Zarazem należy tu nadmienić, iż te tradycje, które nie mają postu w czasie Świętej Pięćdziesiątnicy, rozpoczynają Post Apostolski dzień po zakończeniu tego czasu, a nie tydzień później. To również argument wspomagający nowy styl w dyspucie kalendarzowej, bo dzięki temu znika argument, że Postu Apostolskiego w kalendarzu neojuliańskim w niektórych latach nie ma (np. rok temu tak było) – po prostu, tak zawsze jest, najwyżej kilkudniowy.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s