Niedziela Wszystkich Świętych = koniec Triody Kwietnej

Wszyscy święci balują w niebie… To dziś! Prawosławne święto Wszystkich Świętych. Nie jest ono obchodzone 1 listopada – Zachód tę datę przyjął z pogaństwa i ją przeobraził na chrześcijański sposób – lecz jako zwieńczenie długiego cyklu ruchomego, rozpoczętego Triodą Postną i kontynuowanego przez Triod Kwietną (Pentekostarion). Te dwie księgi tworzą najważniejszy czas w roku liturgicznym Cerkwi prawosławnej, który trwa 128 dni = 71 dni Triody Postnej i 57 dni Triody Kwietnej.

All-Saints-Icon-Bright.jpg

Czemu to właśnie dzisiaj chrześcijański Wschód obchodzi pamięć wszystkich Świętych? Z dwóch powodów, ściśle łączących się ze sobą: 
1. Wszyscy Święci – czy to przez całe swoje życie, czy szybko poprzez męczeństwo – przeszli tę drogę Przedpościa, Wielkiego Postu, Wielkiego Tygodnia, Paschy w świetle Wniebowstąpienia i Zesłania Świętego Ducha. W pierwszej połowie okresu ruchomego, czyli Triodzie Postnej, czytaliśmy również o starotestamentalnych aktach w ramach Historii Zbawienia. Zatem, to wskazówka, po co te wszystkie posty, obrzędy i święta ruchomego okresu nam służą: do osiągnięcia świętości, czyli przebóstwienia, stania się na powrót Bożym człowiekiem, na Jego obraz i podobieństwo.
2. Skoro i my na nowo przeszliśmy tę drogę liturgicznie, to możemy mieć nadzieję na zostanie świętymi. Ta nadzieja, która powinna zostać nie tylko uczuciem na resztę roku, ale aż do następnego Przedpościa powinna być wyrażana w działaniach.

Polecam do przeczytania synaksarion dnia.

Arabska prawosławna paraliturgiczna pieśń do wszystkich Świętych:

W Prawosławiu dzień Wszystkich Świętych nie jest jakoś szczególnie poświęcony modlitwie za zmarłych. To nie czas zadumy, lecz radosnego świętowania – w końcu dzisiaj każdy obchodzi swoje imieniny. W tradycji bizantyjskiej to też zarazem ostatni dzień przed Postem Apostolskim, dlatego często, również z racji już prawie-letniej pogody, odbywają się grille, lub inne spotkania przy kiełbasce, piwie czy winie.

18921705_10154750532215847_1976099312457522069_n (1).jpg

Liturgicznie wygląda to tak, że mamy motywy Zmartwychwstania oraz dnia Wszystkich Świętych, wracają też hymny okresu zwykłego (np. po raz pierwszy w niedzielę od Niedzieli Przebaczenia Win! słyszymy hymn do Bogurodzicy Dostojno jest – Godnym jest). Teksty Zmartwychwstania pojawiają się na nowo po raz pierwszy od święta Pięćdziesiątnicy, i są wyrażone w tonie ósmym – bo, dla przypomnienia, choć tony niedzielne są używane w Pentekostarionie w niewielkim stopniu, to są jednak liczone od Nowej Niedzieli, czyli Niedzieli o Tomaszu (tydzień po Passze). Stąd też na jutrzni są dwa kanony: tonu ósmego Zmartwychwstania i Wszystkich Świętych. Także tropariony są dwa.

Zmartwychwstania tonu ósmego:
Z wysokości zstąpiłeś, Łaskawco, przyjąłeś pogrzeb na trzy dni,
aby nas uwolnić od cierpień,
Życie i Zmartwychwstanie nasze, Panie, chwała Tobie!

Troparion wszystkim świętym, ton 4:
W całym świecie krwią męczenników Twoich
jak purpurą i bisiorem upiększa się Cerkiew Twoja.
Przeto woła do Ciebie, Chryste Boże:
Ludowi Twemu ześlij Twoje łaski, daj pokój dziedzictwu Twemu
i duszom naszym wielkie miłosierdzie.

Wieczerni przysługują trzy paremije: Iz 43, 9-14; Mdr 3, 1-9; Mdr 5, 15-6, 3.
Na jutrzni czytana jest pierwsza Ewangelia Zmartwychwstania – od dzisiaj co niedziela będzie czytana kolejna z 11 Ewangelii Zmartwychwstania, po czym cykl zacznie się od nowa, i tak dalej, aż do Niedzieli Palmowej.

Czytania na Boskiej Liturgii są następujące: Apostoł to Hbr 11, 33- 12, 2. Zaś Ewangelia to Mt 10, 32-33 i 37-38 oraz 19, 27-30.

Dodam, że tak jak na Wschodzie, tak również na Zachodzie to pierwsza niedziela po Pięćdziesiątnicy kończy definitywnie tryumfalny Okres Wielkanocny, przy czym ta niedziela jest poświęcona Trójcy Świętej – oddzielone od święta Zstąpienia Świętego Ducha, które w Prawosławiu pozostało zjednoczone.

I na koniec… Imieninowe Mnogaja ljeta (Wielu lat – Plurimos annos) w tzw. odesskim wariancie 😉

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s