Post Bożonarodzeniowy w Cerkwiach syryjskiej (aramejskiej) i malankarskiej (indyjskiej)

Z racji tego, że indyjskie prawosławie ma korzenie w tym aramejskim, tradycje liturgiczne są bardzo podobne, więc traktuję je tu razem. Również stara tradycja maronicka (libańscy katolicy) przed reformami jest taka sama. Wszystkie one posługują się nowym stylem.

24068497_1921481324533221_5396258100980583286_o.jpg

Na osiem niedziel przed Bożym Narodzeniem, czyli na początku listopada, rozpoczyna się nowy rok liturgiczny, który zarazem rozpoczyna  okres przygotowawczy do święta Narodzin Chrystusa – tzw. Adwent; tylko jeszcze w tradycji rzymskiej Adwent (który jednak trwa tylko cztery niedziele) rozpoczyna nowy rok liturgiczny.

Jednakże post zaczyna się, podobnie jak w tradycji bizantyjskiej, 15 listopada, i trwa 40 dni; wierni nie spożywają mięsa, nabiału i alkoholu. Obecnie, wskutek reformy kalendarza, w większości parafii Post Bożonarodzeniowy (aramejski: sałmo djaldeh) rozpoczyna się 1 grudnia, choć duchowni i pobożni świeccy wierni zachowują ten czas czterdziestu dni. Mimo wszystko, sam rytm niedziel i świąt tego czasu pozostał nienaruszony. Kolor liturgiczny to raczej złoty, jak w reszcie tradycji wschodnich, jednak w niektóre niedziele Adwentu może być niebieski, jak to widać na tych irackich zdjęciach.

23926241_1921480681199952_5044146634000674566_o.jpg
Święta wypadają w te same dni (np. wprowadzenie Bogurodzicy do Świątyni 21 listopada, św. Andrzeja 30 listopada etc.), więc przytoczę tylko niedziele, z których każda ma swoje osobne hymny i czytania:
Niedziela I – Poświęcenie cerkwi. Jak wspomniano, nie jest to jeszcze post, ale hymnografia już niejako mówi o zapowiedzi, a zarazem wypełnieniu się obietnicy Bożej: w Starym Testamencie obecność Bożą symbolizował Dekalog, zaś w Nowym jest to już sam Bóg poprzez Wcielenie, i Ciało Chrystusa to Cerkiew. Żeby to mogło się stać, trzeba Jego Narodzin, do których wkrótce zaczną się przygotowania.
Niedziela II – Odnowienie cerkwi. Hymnografia ma podobne motywy jak pierwszej niedzieli.
Niedziela III – Zwiastowanie kapłanowi Zachariaszowi narodzenie jego syna, tj. św. Jana Poprzednika (Chrzciciela). Zaczyna ona właściwy okres przygotowawczy do Bożego Narodzenia. Począwszy od niej, każda kolejna niedziela mówi o wydarzeniach bezpośrednio poprzedzających Narodziny Chrystusa.
Niedziela IV – Zwiastowanie Bogurodzicy.

Hymn w języku malajalam (najbardziej popularny język wśród prawosławnych Indusów) przedstawiający praobrazy Bogurodzicy w Starym Testamencie:

Niedziela V – Nawiedzenie św. Elżbiety.
Niedziela VI – Narodziny św. Jana Chrzciciela.

Dźwięk radość wzniósł się w domu starego kapłana
Z racji narodzin Głosiciela Prawdy i Posłańca Słowa Ojca.
Głos został posłany przed Słowem, wołający na pustyni do pokajania.
Grzeszniku, pokajaj się i żyj, albowiem Królestwo Boże jest blisko!
Błogosławione Dziecię, które uszczęśliwiło matkę,
i uwolniła ojca od milczenia.
Błogosławiony Głos, który przyszedł poprowadzić ludzkość na Ścieżki Pańskie.

Nagranie tego hymnu po aramejsku:

Niedziela VII – Sen św. Józefa.
Niedziela VIII – nazywana po prostu Niedzielą przed Bożym Narodzeniem. Podobnie jak w Tradycji bizantyjskiej, w ramach Ewangelii czyta się rodowód Chrystusa.

O chwalebni i oświeceni,
jestem Chlebem Życia – mówi Pan –
zstąpiłem z niebios na ziemię jako Pokarm światu.
Ojciec posłał Mnie, Słowo bez ciała,
i tak jak Gabriel zasadził mnie w łonie Marii,
które przyjęło mnie niczym dobra gleba,
a teraz kapłan wznosi Mnie na ołtarzu swoimi rękoma; alleluja, alleluja!

Nagranie tego hymnu po aramejsku:

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s