9 grudnia – Poczęcie Bogurodzicy i prorokini Anny

Dziewiątego grudnia Cerkiew prawosławna obchodzi dwa wspomnienia: Poczęcie Bogurodzicy i Prorokinie Anny.

gfdgdha.jpg
1. Prorokini Anna – matka proroka Samuela. To bohaterka pierwszych rozdziałów I Księgi Samuela (na Wschodzie zwanej I Księgą Królewską) – dzięki żarliwej modlitwie i wierze wyprasza u Boga dziecko. I jak to nie raz bywa w Biblii – niepłodna kobieta daje światu dziecko, które będzie miało ważną rolę w Historii Zbawienia. To Samuel namaszcza na króla izraelskiego Dawida – tym samym namaszcza również przodka Mesjasza, to jest Jezusa Chrystusa, co jest ważne w kontekście święta. do którego się przygotowujemy.
Święta Anna wygłosiła również jeden z kantyków biblijnych (1 Sm/Krl 2, 1-10), do którego zawsze się odwołuje irmos (pierwsza zwrotka) trzeciej pieśni kanonu.

2. Poczęcie Bogurodzicy przez świętych Annę i Joachima, zwanych we wschodniej tradycji Bogoojcami, bo przecież po ludzku to dziadkowie Chrystusa. Oni także byli niepłodni, i tradycja wschodnia kładzie nacisk na ten aspekt – że z nich wyjdzie Ta, która wypełni tak ważną rolę w Historii Zbawienia. Nie ma tu oczywiście mowy o niepokalanym poczęciu, bowiem w ten sposób a) Bogurodzica byłaby równa Bogu, bo tylko On jest bez grzechu b) uprzedziłaby de facto Historię Zbawienia, a jak widać, zwłaszcza w tym poście, Bóg działa na Ziemi w uwarunkowaniach naszego czasu, skoro go stworzył – inaczej Pascha Krzyżowa Chrystusa nie byłaby potrzebna.

Zachód obchodzi to święto 8 grudnia, i ma ono rangę uroczystości, czyli stoi na najwyższym stopniu (tzn. wyjąwszy Triduum Paschalnej, które jest ponad wszystko). Wydaje mi się iż różnica jednego dnia wynika z tego, iż Zachód podkreśla bezgrzeszność Maryi (równo 9 miesięcy przed świętem jej narodzenia – 8 września), a Wschód podkreśla Chrystusa jako jedynego bezgrzesznego (tylko w Jego przypadku święto poczęcia – tj. tutaj Zwiastowania – jest równo 9 miesięcy przed); choć są opinie, że jest to kwestia lutego, który jest w ciągu tych 9 miesięcy. Jednak, jak przeczytałam jakiś czas temu, Zachód do spokojnie XVI wieku co najmniej poczęcie Bogurodzicy obchodził również 9 grudnia.

Jakby nie było, na Wschodzie to święto na ma aż tak wielkiej rangi – w kontekście początków Bogurodzicy ważniejsze jest święto jej Narodzenia (należy ono do 12 największych świąt), zaś w kontekście przygotowawczym Bogurodzicy do jej misji, tj. wydania na świat Chrystusa – święto jej Wprowadzenia, które obchodziliśmy w tym poście, 21 listopada.

Aczkolwiek tego dnia post jest ciut łagodniejszy – tzn. jeśli to święto wypada w najbardziej postne dni, czyli środę lub piątek, ustaw (przepisy) monasterskie przewidują potrawy na oleju, lecz ryby nie.

Niektórzy grekokatolicy obchodzą to święto jednak 8 grudnia, i w wyższej randze, tj. nawet na Liturgii jest zadostojnik, co jest charakterystyczne tylko dla 12 wielkich świąt, Paschy i Wielkiego Tygodnia; tzn. zamiast zwykłego hymnu do Bogurodzicy Dostojno jest śpiewa się irmos 9-tej pieśni kanonu dnia, który odwołuje się treścią do danego święta.

Troparion święta:
Dziś rozwiązują się więzy niepłodności,
ponieważ Bóg, wysłuchując modlitw Joachima i Anny,
jasno im obiecuje, że nadspodziewanie urodzą Dziewczę Boże,
z której narodzi się Sam Nieogarnięty i, stawszy się Człowiekiem,
poleca aniołowi wołać do Niej:
Witaj, Pełna łaski, Pan z tobą!

Natomiast kontakion tego święta brzmi tak:
Cały wszechświat świętuje dziś poczęcie Anny, które dokonało się z woli Bożej.
Ona bowiem poczęła tę, która pocznie Słowo przewyższające wszelkie ludzkie słowo.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s