Dzisiaj łaska Świętego Ducha… – hymn Niedzieli Palmowej

Ktoś mógłby się zdziwić: łaska Świętego Ducha i Wjazd Pański do Jerozolimy? Co jedno z drugim ma wspólnego? Czy to aby na pewno hymn tego święta, a może jednak Zesłania Ducha Świętego? Cóż, jednak ma to dużo wspólnego.

IMG_0006.jpg

Święty Duch mówił i działał przez proroków jeszcze w Starym Testamencie, jak to powtarzamy w Wyznaniu Wiary. Nie objawiał się jednak w pełni, ani człowiek nie mógł bardziej poddać się Jego Darom, aż do dnia Pięćdziesiątnicy, kiedy Chrystus już wszystko wypełnił. Niedziela Palmowa to praktycznie przeddzień ostatnich, a przy tym najważniejszych zadań Chrystusa do wypełnienia (więcej o treści Palmowej w tym tekście). Więc Święty Duch ma tu funkcję prorocką i pewnego (na)tchnienia. Naród żydowski niosący zielone palmy niczym sztandary – to proroctwo zwycięstwa Chrystusa Króla nad śmiercią, jakie się wydarzy za tydzień. Przed nim jednak zostanie powieszony na  innym drzewie – i to także jest proroctwo, i zadanie do zrealizowania, o czym mówi drugi wers przedstawianego tu hymnu. To również proroctwo Cerkwi jako wspólnoty, zgromadzenia, którym kieruje Święty Duch. Zarazem to Duch Święty (na)tchnął tych ludzi, by tego dnia w danym miejscu się zgromadzili, i tak powitali Jezusa – tak, jak wcześniej na proroków i inne ważne postaci Starego Testamentu zsyłał Swoje (na)tchnienie do konkretnych, zbawczych działań.

Hymn też wywodzi się z czegoś praktycznego: otóż, niegdyś w wieczór Niedzielę Przebaczenia Win mnisi opuszczali swoją wspólnotę, tj. monastery, by na 40 dni Wielkiego Postu udać się na pustynię lub do jakichś jaskiń, by tam, w odosobnieniu, podejmować szczególne wysiłki ascetyczne. Po Wielkim Poście wracali do swoich wspólnot-monasterów, by razem przeżywać najważniejsze dni w roku. Stąd ten hymn mówi o „zgromadzeniu”, i jest w nim wyrażone podziękowanie Łasce Ducha Świętego, że wszyscy mogą znowu razem się modlić – co nie nie było takie oczywiste, bo przecież przez te 40 dni mógł ich napaść dziki zwierz albo jakiś rozbójnik, organizm również mógł nie wytrzymać trudu postu, mógł się zdarzyć np. zasłabnięcie a nie było nikogo w pobliżu itd. itp. Z kolei wers o „wzięciu krzyża” odnosi się także do wysiłków ascetycznych podjętych przez minione 40 dni.

Prezentowany tu hymn, którego pierwsze zdanie objaśniono wyżej, to pierwsza stichera i jednocześnie doksastikon wieczerni Niedzieli Palmowej, a zarazem stichera poewangeliczna z jutrzni tegoż święta (więcej o liturgice tego dnia tutaj). Śpiewana jest na ton szósty. Oto tekst polski:

Dzisiaj łaska Świętego Ducha nas zgromadziła
i wszyscy wziąwszy krzyż Twój, mówimy:
Błogosławiony, który idzie w imię Pańskie!
Hosanna na wysokościach!

Tekst cerkiewno-słowiański:
Днесь благодать Святаго Духа нас собра,
и вси вземше крест Твой глаголем,
благословен Грядый во имя Господне,
осанна в вышних!

Przykładowe nagrania:

Cerkiewnosłowiański – śpiew wschodniosłowiański

Cerkiewnosłowiański – aranżacja Allemanova

Cerkiewnosłowiański – śpiew serbski, audio mp3

 

Arabski – śpiew męskiego chóru

Arabski – śpiew mieszanego chóru z instrumentami

 

 

Grecki, wykonanie z Aten

Grecki, wykonanie cypryjskie:

Rumuński

Inne wykonanie rumuńskie:

 

Angielski – nagranie audio mp3

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s