Post Bożonarodzeniowy w Cerkwi ormiańskiej

Adwent w Cerkwi ormiańskiej trwa 50 dni, i nazywa się Hisnag od „hissun” oznaczające „pięćdziesiąt”. To okres przygotowawczy do święta Narodzenia Chrystusa i Objawienia (Chrztu) Pańskiego. Ormianie jako jedyni zachowali starożytną praktykę obchodzenia tych świąt w jednym dniu. To wielkie, wielowymiarowe święto obchodzone jest 6 stycznia – Ormianie od kilku dekad posługują się kalendarzem gregoriańskim, z wyjątkiem wspólnoty w Jerozolimie. Podobnie jak w Cerkwiach syryjskiej i malankarskiej, nie cały okres Adwentu jest równoznaczny z postem.

38392404165_40a6616b9c_z.jpg

Postne są: poniedziałek-piątek po pierwszej niedzieli Adwentu; poniedziałek-piątek po trzeciej niedzieli Adwentu; czas od 30 grudnia do nocy 5/6 stycznia. W tych trzech okresach spożywanie mięsa, nabiału, ryb i alkoholu jest zabronione, podobnie jak udział w zabawach. Ponoć pierwotnie całe 50 dni było postne, obecnie poza wymienionymi okresami post jest tylko w te dni, co zwykle, czyli środę i piątek.

Podobnie jak w tradycji bizantyjskiej, ważnym aspektem przygotowawczym są wspomnienia poszczególnych świętych w tym czasie, jak choćby świętych: Mikołaja biskupa Miry Licyjskiej, Ignacego Antiocheńskiego, Klemensa papieża rzymskiego, Ojców Egipskich. Wśród nich są również ci święci, których tradycja bizantyjska pamięć obchodzi w ramach okresu świątecznego Boże Narodzenie-Epifania, co wynika po prostu z rozdzielenia tych dwóch świąt: pierwszego męczennika archidiakona Szczepana (Stefana), Jakuba brata Pańskiego, Bazylego Wielkiego. W dzień św. Szczepana w ramach Boskiej Liturgii diakoni jedyny raz w roku noszą mitry-korony – w przeciągu całego roku zakładają je tylko prezbiterzy. Jest to symbol korony męczeństwa diakona Szczepana. Pierwsze zdjęcie przedstawia diakonów w tym dniu.

Hymn ormiański ku czci św. Szczepana

Ważne też w adwentowym kontekście są dwa święta ku czci Bogurodzicy, z identycznymi datami jak w Cerkwiach bizantyjskich, i jedne z nielicznych z datami stałymi, a nie przypisanymi dniami tygodnia w datach „pomiędzy”: Wprowadzenie Bogurodzicy do Świątyni (21 listopada) oraz Poczęcie Bogurodzicy przez sprawiedliwych Joachima i Annę (9 grudnia).

Wszystkie niedziele Adwentu oraz jego dni świąteczne mają swoje czytania.
Z listopada
Z grudnia
Ze stycznia

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s