Ikona Narodzenia Bogurodzicy

Ikona święta Narodzenia Matki Bożej obchodzonego 8 września zdominowana jest przez jasne kolory symbolizujące radość. Obraz ten ma zasadniczo dwa warianty: prostszy – przedstawiający narodzenie Maryi i ewentualnie wydarzenia równoległe oraz bardziej złożony – ukazujący nie tylko scenę zrodzenia przez Annę, lecz także przed i po tym zbawczym akcie.

ChomikImagenanaen

W oczy zazwyczaj rzuca się nam najpierw matka Bogurodzicy i babcia Jezusa Chrystusa, czyli święta Anna. Podobnie jak Maryja na ikonie Narodzenia Chrystusa, tak i ona pół-leży na posłaniu. Jej rysy zazwyczaj zdradzają jej podeszły wiek, zmęczenie porodem, a także zaskoczenie: jak to ona, niepłodna, będąc starszą, rodzi Dziewczynkę, która do tego ma się okazać tak ważna w Historii Zbawienia; bowiem w Biblii, jeśli taki cud się zdarzał, to ta osoba potem spełniła istotną rolę w Planie Bożym. Niekiedy ręką wskazuje na swoją Córkę – Bogurodzicę, jako tę, dzięki której życie może być przedłużone nie tylko przez posiadanie potomstwa, ale dzięki której zrodzeniu Wcielonego Boga zostanie dane nam Życie Wieczne. Tak mówi drugi troparion trzeciej pieśni kanonu święta: Toczący Życie wszystkim Pan wyprowadził z niepłodnej Dziewicę, w którą zechciał wcielić się, zachowawszy Ją nienaruszoną w zrodzeniu.

nasterea-maicii-domnului-101.jpg

Okazjonalnie także ojciec Bogurodzicy i dziadek Jezusa Chrystusa, czyli święty Joachim, wskazuje na swą Córkę. Jednak zazwyczaj stoi on z boku, podobnie jak św. Józef na ikonie Narodzenia Chrystusa, może w swoistym niedowierzaniu. Nierzadko bywa, iż widzimy scenę wcześniejszą, a mianowicie anioła zwiastującego Joachimowi, że on i jego żona zostaną rodzicami.

Małą Bogurodzicę dostrzegamy przeważnie kąpaną przez kobiety lub leżącą w ozdobnej kołysce. O ile kąpiel pojawia się też niemalże zawsze na ikonach Bożego Narodzenia, to jednak otoczenie jest zgoła inne: obraz narodzenia Matki Bożej umiejscawia wydarzenie w bogatej komnacie, a główni bohaterowie są otoczeni przez sługi wachlujących, przynoszących różne rzeczy itd. To nawiązanie do apokryfu, iż Joachim był bogatym człowiekiem. Jednak ma to też głębszy sens teologiczny: mianowicie, Ta, co się teraz rodzi, ma się stać Komnatą – Pałacem samego Boga, gdyż to w Jej łonie wcieli się Syn Boży, czyli Jezus Chrystus. Mówi m. in. o tym pierwsza stichera wieczerni święta: Dzisiaj Bóg spoczywający na duchowych tronach przygotował sobie święty tron na ziemi… A także doksastikon tego samego nabożeństwa: … Ona jest świętą świątynią, mieszkaniem Bóstwa, narzędziem dziewictwa, królewskim pałacem, w którym dokonała się sławna tajemnica niewypowiedzianego zjednoczenia w Chrystusie połączonych natur.

ChomikImagehtaehaethae

W ramach wydarzeń poprzedzających możemy dostrzec w tle Joachima i Annę w miłosnym uścisku w bramie – to de facto ikona poczęcia Bogurodzicy świętowanego 9 grudnia. Ta Brama nie jest tu przypadkowa – to jeden z symboli Bogurodzicy. Dzięki miłosnemu zespoleniu Jej rodziców w łasce Bożej Ona zostaje wprowadzona na świat, co dziś obchodzimy, a z kolei przez Nią-Bramę na świat wprowadzony zostaje Zbawiciel. Doskonale ilustruje to kilkukrotnie powtarzana stichera tego święta, m. in. po Ewangelii jutrzni:

To dzień Pański, radujcie się, ludzie,
bowiem Pałac Światłości i Księga Słowa Życia wyszła z łona
i Brama zwrócona ku Wschodowi oczekuje na wejście Arcykapłana,
Jedyna wprowadzająca Jedynego Chrystusa na świat
na zbawienie dusz naszych.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s